Thursday 10 March 2011

PAS vs BN : MANA LEBIH ISLAMIK

Inikah insan yang ISLAMIK??????

Tidak ISLAMIKkah insan ini????
Telah lebih 3 tahun Terengganu diperintah oleh Kerajaan Barisan Nasional dibawah Menteri Besar yang sentiasa dekat dengan rakyat iaitu YAB Dato' Seri Haji Ahmad Bin Said. Rakyat kini semakin menyenangi Menteri Besar ini. Semoga Negeri Terengganu yang sentiasa aman makmur akan terus di rahmati ALLAH Subhanahuwata'ala.  Insyaallah.

Namun begitulah  negara demokrasi seperti Malaysia. Angin Laut China Selatan bertiup membawa khabar bahawa Pilihanraya Umum semakin hampir. Maka telah menjadi adat, apabila sesuatu yang indah, yang cantik seperti seorang anak dara, lalu ramailah yang berhajat. Maksud saya PAS!!! Lalu dicananglah keseluruh pelusuk negeri bahawa PAS nak ganti UMNO. Nak Ganti UMNO?????

Konon berita dibawa PAS akan lebih memberi kemajuan kepada negeri. Lebih islamik. Lebih Baik dan banyak lagi yang lebih-lebihnya.

Tiba-tiba terkenang aku pada apa yang telah PAS lakukan ketika penah mengantikan UMNO menerajui negeri bertuah ini. Antara perkara yang amat "ISLAMIK" yang pasa dah buat adalah seperti berikut:-
1)  UM: 05 April 2000 – Kerajaan PAS Terengganu lulus lesen baru arak / “Double Standard”... 
2) Al-Haq:Feb.,2001 - Pinjaman Pelajaran ke IPT YT dihentikan oleh kerajaan PAS.
3) Al-Haq: Mac 2001 - YIT tamatkan guru agama / muballigh sejak Januari 2001. 
4) UM: 19 April 2001 - Imam tidak dipecat tetapi ditamatkan jawatan. 
5) HM: 19 April 2001 - Imbuhan hafiz / hafizah ditarik balik sejak Januari 2001.
6) Al-Haq: Julai 2001- Keluhan hafiz buta (Kerana elaun hafiz-hafizah dulu) dihentikan.

7) BH: 30 Julai 2001 - Elaun qariah berjasa Hjh. Rogayah Sulong dihentikan.

8)  BH: 31 Julai 2001 - 2,048 guru al-Quran ditangguh elaun sejak Januari 2001.

9) JHEAT:01.11.2001- Imam Kg. Pujuk, Manir ditamatkan khidmat (Umurnya baru 58 tahun).

10) Al-Haq: Nov.,2001 - Rampas kuasa di masjid, PAS ala militan.

11) Al-Haq: Nov.,2001 - Surau Kampung Getang, Hulu Terengganu diroboh.

12) Al-Haq: Nov.,2001 - PAS pecat bilal UMNO masjid Kg. Getang, Hulu Terengganu.

13) UM: 13 Dis., 2001 - Penduduk dilarang berbuka puasa dalam masjid (Tempinis).

14)  BH: 31 Dis., 2001 - Trg. pecat (Notis 24 jam) pegawai (TATI) enggan serah wang ihsan. 

Imam dan Bilal Terengganu akan menerima elaun yang baru mulai tahun ini....
Demikian sebahagian kecil cara pemerintahan yang begitu "ISLAMIK" oleh PAS ketika berkuasa dibawah Tuan Guru Haji Hadi. Jika dibandingkan dengan kini, era pemerintahan kerajaan Barisan Nasional dibawah Menteri Besar DAto' Seri Ahmad Said yang dikatakan "tidak ISLAMIK". Namun antara perkara yang telah dilakukan oleh Kerajaan "tidak ISLAMIK" ini antaranya :-
1)  Mulai awal tahun ini, Kerajaan Terengganu bersetuju menaikkan bayaran imbuhan bulanan imam dari RM600 kepada RM800 manakala bilal daripada RM450 kepada RM600 sebulan.
2) Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa kerajaan negeri menyediakan peruntukan yang besar iaitu  kira-kira RM12 juta pada setiap tahun bagi membayar elaun imam dan bilal yang bertanggungjawab membantu mengimarahkan maPada masa yang sama, kerajaan negeri akan mempertimbangkan permohonan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) agar dihidupkan semula bantuan khas tambang penerbangan kelas ekonomi pergi dan balik untuk menunaikan fardu haji kepada imam dan bilal masjid mukim, yang berkhidmat melebihi 10 tahun dan belum pernah menunaikan haji.
3) Kerajaan negeri juga akan meneruskan Program Anugerah Imam Bilal Cemerlang yang dimulakan sejak tahun 2006, sebagai motivasi kepada golongan tersebut untuk berkhidmat dengan lebih cemerlang.
4) Pada tahun lepas, kerajaan negeri melalui Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) meluluskan peruntukan kira-kira RM2.5 juta bagi mengadakan 25,691 aktiviti termasuk ceramah/kuliah agama di masjid dan surau, Kelas Pengajaran Agama di pejabat dan Kelas Mendalami Agama (Tafakkuh) di seluruh negeri.
5) Bagi program Skim Menghafaz al-Quran pula, kerajaan negeri menyediakan peruntukan kira-kira RM2 juta setahun bagi membayar elaun kepada para hafiz dan hafizah.
6) Pada musim cuti sekolah ini JHEAT, Maidam dan beberapa  agensi lain telah mengadakan kerjasama dengan Radio Malaysia Terengganu (Tfm), mengadakan program tadarus al-Quran di Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam selama lima hari berturut- turut.

AKUPUN SEBENARNYA TAK FAHAM, MANA SATU YANG LEBIH ISLAMIK. PAS ATAU BARISAN NASIONAL??? RENUNG-RENUNGKAN.....

Sumber : teganukita.blogspot.com

3 comments:

  1. Salam Perjuangan,

    GT dah link n followw....

    kasi lanyak itu fuckatan harami...

    yeehaaaaa...!!!

    ReplyDelete
  2. salam bro,

    mohon dipautkan bersama..... blog saudara sudah saya linkkan.

    http://dinturtle.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. salam bro,

    mohon dipautkan bersama..... blog saudara sudah saya linkkan.

    http://melayupasirgudang.blogspot.com

    ReplyDelete