Wednesday 10 April 2013

HANGAT!!! AMBIGA GEMBIRA, TUNTUTAN BERSIH 2.O DIANGGAP BERJAYA.???



PETALING JAYA - Pengerusi Bersama Bersih 2.0, Datuk S Ambiga menyifatkan tempoh berkempen 15 hari yang diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini  sebagai kemajuan besar dalam sejarah pilihan raya negara.

Ambiga berkata, keputusan SPR itu juga merupakan tempoh berkempen yang paling lama sejak beberapa tahun sebelum ini.

"Ini adalah baik untuk rakyat Malaysia dan juga membantu untuk memudahkan undi di luar negara."Sejak setahun lalu, sudah banyak kempen telah diadakan, kami percaya tempoh kempen ini adalah diterima," katanya kepada Sinar Harian Online melalui pesanan khidmat ringkas (SMS), hari ini.

Bersih 2.0 antara lain menuntut agar diperuntukkan 21 hari untuk berkempen. Ia salah satu daripada lapan tuntutan badan itu.Jawatankuasa khas Parlimen (PSC) turut mengesyorkan tempoh berkempen 21 hari.

Sebentar tadi, SPR telah mengumumkan hari pengundian bagi PRU13 telah ditetapkan pada Ahad 5 Mei, manakala tarikh penamaan calon pada 20 April manakala pengundian awal ditetapkan pada 30 April dan tempoh berkempen ialah selama 15 hari.Tempoh berkempen pada pilihan raya umum 2008 ialah selama 13 hari. 

 Ketika mengumumkan tarikh-tarikh itu, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, seramai 13,268,002 rakyat Malaysia layak mengundi kali ini, berdasarkan daftar pemilih yang digazetkan esok (11 April).   Pilihan raya umum kali ini membabitkan 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun). -sinar harian

No comments:

Post a Comment