Friday 15 February 2013

2 CERITA PASAL LEBAI PAS??

Salam buat semua..





Pertamanya Angin ingin mengucapkan TAHNIAH kepada jentera pilihanraya Terengganu yang khabarnya secara keseluruhan mengatasi negeri lain dalam membuatpersiapan pilihanraya.

Memang Angin nampak kesungguhan jentera Parti Negeri Terengganu terutamanya jentera wanita, begitu banyak program yang dibuat meliputi pengundi putih, kelabu dan juga hitam.





Wanita begitu aktif dengan program Salam Sayangnya. Masuk kampung menziarahi orang sakit, warga emas dan lain-lain. Setiap kali mereka melangkah masuk ke kampung-kampung,, maka seluruh kampung akan kelihatan merah menyala, warna baju jaket yang dipakai mereka.

Biarpun Pemuda dan Puteri nampak sedikit lesu namun telah ada kelihatan bendera bendera kecil dan besar yang berkibaran di merata ceruk. Kadang kadang bersaing pula dengan pihak pembangkang.

Puteri pula aktif mengadakan program program berbentuk IT. Pemeriksaan kesihatan dan lain-lain yang sesuai dengan mereka.

Sekali lagi Angin ingin ucapkan TAHNIAH kepada seluruh warga jentera pilihanraya negeri Terengganu...

Sebenarnya kali ini Angin ingin bercerita. Cerita pertama ini mungkin dah pernah didengar atau dibaca. Tapi tak mengapalah Angin nak cerita juga.

Suattu masa ada seorang pengail yang telah mendapat seekor ikan besar yang tidak pernah dilihatnya. Lalu dengan gembira dia membawa balik ikan itu. Namun ketika hendak di siang, dia tiba-tiba merasa ragu keran ikan itu tidak pernah dilihat sebelumini. Lalu dia  bergegas pergi menemui seorang lebai yang sangat disegani dikampungnya.

Setelah sampai di pondok Lebai tersebut, dia menceritakan tentang ikan yang dia kail tadi. " Saya nak tahu, ikan tu boleh di makan atau tidak'. kata pengail tadi. Lebai itu kemudian mengambil satu kitab. "Dari cerita kamu pasal bentuk, gigi, sirip ikan tu.... urmmm...ikan tu memang tak boleh dimakan" jawab Lebai tadi.

"Rugi lah kalau begitu... saya dah niat sebelum datang ke sini tadi, kalau ikan tu boleh dimakan, ingat nak bagi kepada lebai separuh. Bahagian kepala"... rungut pengail tadi. Tiba-tiba ebai pun berkata" Kejap...kejap... tadi tu say tengok buku yang berkulit biru ni... nanti saya ambil buku tu pulak" Lebai.terus bangun dan mengambil sebuah buku berkulit hijau. 

Gambar ini hanya hiasan
" Haaa.... boleh...boleh..boleh... buku ni kata.. ikan tu memang boleh dimakan" Kata Lebai lagi sampai ketawa. Apalagi pengail terus berlari pulang dan kembali dengan separuh ikan bahagian kepala. Meleleh air liur lebai bila melihat ikan yang dibawa oleh pangail. Dia terus memanggil isterinya lalu diminta masak kari..

Fuh!!! bergitulah cerita manusia yang tidak berpendirian tetapi sentiasa mencari keuntungan untuk diri sendiri. Sama dengan PAS kan??? Bila sesuatu tu  tidak menguntungkan mereka maka ianya akan menjadi haram atau tidak boleh tetapi akan berubah sebaliknya jika satu-satu perkara itu akan memberi keuntungan kepada mereka. 

Contohnya macam parti yang berkawan dengan bukan islam untuk memerintah sesebuah negara akan menjadi haaram tetapi kini dialah yang berkawan dengan DAP untuk mengejar Putra Jaya.

Baiklah sekarang mari kita sama-sama fikirkan certia ke 2 ini pula....

Nantilah kita cerita esok lah ye.... jangan mare... tunggu yek... esok pukul 2.00 petang Angin ceritakan....

No comments:

Post a Comment